INTEGRATING HINDU-BUDDIST HERITAGE OF BLITAR IN DIFFERENTIATED HISTORICAL LEARNING TO IMPROVE HISTORICAL COMPREHENSION

Authors

  • Wafiyatu Maslahah Universitas Islam Raden Rahmat Malang
  • Nur Al Maida Universitas Islam Raden Rahmat Malang

Keywords:

Historical Learning; Historical Comprehension

Abstract

The research was based on the problem of historical comprehension among students of private Islamic High School in Blitar. This study aims at 1) understanding the integration of Hindu-Buddhist heritage in Blitar Regency in differentiated historical learning to improve historical comprehension, 2) understanding the improvement of historical comprehension in differentiated historical learning by integrating the topic of Hindu-Buddhist heritage in Blitar Regency. Classroom action research was applied in this research. The sample of this research was the students of Madrasah Aliyah Assalam Jambewangi Selopuro Blitar and Madrasah Aliyah Al Muhtaduun Tlogo Kanigoro Blitar. The result showed that 1) the integration of Hidu-Buddhist heritage of Blitar Regency in differentiated historical learning helped the student in understanding historical events, 2) differentiated historical learning improved students’ historical comprehension by integrating the topic of Hindu-Buddhist heritage in Blitar. The average score of students’ pre-test was 68,45, and it increased to 81,4 in Cycle I and to 95,425 in Cycle II

References

Almarisi, A. (2023). Kelebihan Dan Kekurangan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Sejarah Dalam Perspektif Historis. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 111–117. Https://Doi.Org/10.30743/Mkd.V7i1.6291

Fauzan, R. (2018). Implementasi Materi Sejarah Lokal Gerakan Sosial Messianistik Dan Nativisme Di Banten Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Kurikulum Nasional. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 1(2), 25. Https://Doi.Org/10.17509/Historia.V1i2.10903

Femia, R., & Sumiyatun, D. (2020). PENGEMBANGAN POP UP SCRAPBOOK UNTUK MENGUATKAN HISTORICAL COMPREHENSION PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH ATAS. In Jurnal Swarnadwipa (Vol. 4, Issue 1).

Hanifah, N. (2014). Memahami Penelitian Tindakan Kelas: Teori Dan Aplikasinya. UPI Press.

Hermawan, M. D., & Farisi, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Sejarah Berdiferensiasi Di SMA Negeri 2 Banjarmasin. Journal Of History Education, 3(2), 95–104. Https://Ppjp.Ulm.Ac.Id/Journals/Index.Php/Pby/Article/View/10233/Pdf

Irawan, M., & Hartati, U. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN HISTORICAL COMPREHENSION SISWA PADA MATERI INDONESIA MERDEKA (DARI RENGASDENGKLOK HINGGA PEGANGSAAN TIMUR) DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 LAMPUNG TIMUR. In Jurnal Swarnadwipa (Vol. 2, Issue 3).

Jayanti, S. D., Suprijono, A., & Jacky, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri 22 Surabaya. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 561–566. Http://Jurnaledukasia.Org

Kartikasari, D. A. (2017). PENGGUNAAN SITUS CANDI DIENG SEBAGAI SUMBER SEJARAH DALAM UPAYA MENINGKATKAN HISTORICAL COMPREHENSION SISWA : Penelitian Tindakan Kelas Di SMA Negeri 1 Wonosobo [Universitas Pendidikan Indonesia]. Http://Repository.Upi.Edu/34061/

Kemendikbudristek. (2022). Kemendikbudristek.

Krismawati, N. U., Warto, W., & Suryani, N. (2018). Kebutuhan Bahan Ajar Sejarah Lokal Di SMA. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 16(2), 355. Https://Doi.Org/10.21154/Cendekia.V16i2.1331

Lenaini, I. (2021). Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33–39. Https://Doi.Org/10.31764/Historis.Vxiy.4075

Lionar, U., Mulyana, A., & Isrok’atun, I. (2020). Local Wisdom Of Tanjung Tanah Manuscript To Increase Historical Comprehension Ability. Paramita: Historical Studies Journal, 30(1), 15–22. Https://Doi.Org/10.15294/Paramita.V30i1.15950

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138. Https://Stai-Binamadani.E-Journal.Id/Tarbawi

Nurdiansyah, N. (2021). Pemanfaatan Sejarah Lokal Kerajaan Siak Sebagai Sumber Belajar Untuk Mengembangkan Kesadaran Sejarah Siswa. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 518–526. Https://Doi.Org/10.30605/Jsgp.4.2.2021.1341

Nurhabiah. (2022). Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Historical Comprehension Dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Sejarah Kelas Xi Iis Di Sman 1 Tanah Jambo Aye Aceh Utara. Pelita Eduka Jurnal Pendidikan IGI Aceh Utara, 1(2), 76–87. Http://Www.Ejurnaligiacehutara.Or.Id/Index.Php/PE/Article/View/28/26

Parnawi, A. (2020). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Reseach). Deeppublish.

Romadi, R., & Kurniawan, G. F. (2017). Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Folklore Untuk Menanamkan Nilai Kearifan Lokal Kepada Siswa. Sejarah Dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 11(1), 79–94. Https://Doi.Org/10.17977/Um020v11i12017p079

Safarati, N., & Zuhra, F. (2023). Literatur Review: Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Menengah. Genta Mulia Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(1), 15–26. Https://Ejournal.Stkipbbm.Ac.Id/Index.Php/Gm/Article/View/17/13

Wibowo, A. M. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Lokal Di SMA Kota Madiun. AGASTYA: JURNAL SEJARAH DAN PEMBELAJARANNYA, 6(01), 46. Https://Doi.Org/10.25273/Ajsp.V6i01.880

Wirda, H. (2018). Implementation Of Discovery Models For Building Skills Of Historical Comprehension On History Of Students In The Srijayanegara High School In Palembang. Sriwijaya University Leraning And Education International Conference, 690–694. Http://Conference.Unsri.Ac.Id/Index.Php/Sule/Article/View/1485

Downloads

Published

2024-05-31

Issue

Section

Articles