PENGARUH DAYA TARIK WISATA DAN FASILITAS REKREASI TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG KE SITU BAGENDIT

Authors

  • Putri Wafda Fauziah Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Fitria Rahmafitria Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia
  • Rosita Rosita Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

Keywords:

Natural Attractions, Recreational Facilities, Decision To Visit, Tourist Destinations

Abstract

One of the key factors for tourists in choosing a destination is its attractions, both natural and recreational facilities. The general concept suggests that natural attractions and recreational facilities positively influence the decision to visit. This study aims to analyze the impact of these two factors on tourists’ decisions at Situ Bagendit and compare the magnitude of their influence. The revitalization of Situ Bagendit has increased visitor numbers, but many tourists still feel dissatisfied. This research employs a quantitative method with SEM PLS analysis using the Smart PLS 3 application, involving 100 respondents who visited Situ Bagendit between 2018-2023, selected using the Slovin formula and online questionnaires. The results show that natural attractions influence visiting decisions by 68.2%, while recreational facilities account for 23.5%. Thus, natural attractions have a greater impact than recreational facilities on tourists’ decisions to visit Situ Bagendit.

References

Avenzora, R. (2008). Ekoturisme Teori Dan Praktek. Banda Aceh [Id]: Brr Nad Dan Nias.

Baud-Bovy, M., & Lawson, F. (1998). Tourism And Recreation: Handbook Of Planning And Design.

Coudounaris, D. N., & Sthapit, E. (2017). Antecedents Of Memorable Tourism Experience Related To Behavioral Intentions. Psychology & Marketing, 34(12), 1084–1093. Https://Doi.Org/10.1002/Mar.21048

Daulay, S. H. P. P. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Fasilitas Dan Aksesibilitas Terhadap Keputusan Berkunjung Ke Objek Wisata Pantai Bali Lestari. Jurnal Creative Agung, 12(2), 1–19.

Dewi, M. K., Rivandi, M., & Meirina, E. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Fasilitas Dan Aksesibilitas Terhadap Keputusan Berkunjung Di Objek Wisata Pantai Air Manis Kota Padang. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta, 15(2). Https://Doi.Org/10.37301/Jmubh.V15i2.16895

Eadington, W. R., & Smith, V. L. (Eds.). (2016). Tourism Alternatives: Potentials And Problems In The Development Of Tourism. University Of Pennsylvania Press. Https://Doi.Org/10.9783/9781512807462

Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partial Least Squares Konsep Teknik Dan Aplikasi Dengan Program Smart Pls 3.0. Semarang: Universitas Diponegoro Semarang.

Harahap, N. M. M. (2024). Collaborative Governance Dalam Revitalisasi Wisata Danau Toba Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Mancanegara. Sumur-Jurnal Sosial Humaniora, 2(2), 45–55. Https://Doi.Org/10.58794/Sumur.V2i2.922

Kabu, M. (2019). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Aksesibilitas Terhadap Tingkat Kunjungan Wisata Ke Desa Boti Kabupaten Timor Tengah Selatan. Tourism - Jurnal Pariwisata, 2(1), 24. Https://Doi.Org/10.32511/Tourism.V2i1.316

Karyono, H. A. (1997). Kepariwisataan Indonesia. Pt. Gramedia Widiasarana, Jakarta.

Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., & Baloglu, S. (2017). Marketing For Hospitality And Tourism (Seventh Edition, Global Edition). Pearson.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2021). Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 2.

Lapian, S. Q., Mandey, S., & Loindong, S. (2015). Pengaruh Advertising Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Keputusan Wisatawan Mengunjungi Obyek Wisata Pantai Firdaus Di Kabupaten Minahasa Utara. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(3).

Marpaung, H. (2002). Pengetahuan Kepariwisataan Alfabeta Bandung. Badan Pusat Statistik (Bps), 52.

Mulyati, Y. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Berkunjung Wisatawan Domestik Ditinjau Dari Perspektif Daya Tarik Destinasi Wisata Kota Bukitinggi.

Pendit, N. S. (2002). Ilmu Pariwisata Sebuah Pengantar Perdana–Cet. 8 (Edisi Terbaru) Dengan Perbaikan–Perbaikan. Penerbit Pradnya Paramita: Jakarta.

Pitana, I., & Diarta, I. (2009). Pengantar Ilmu Pariwisata.

Pradana, G. Y. K., Sutiarso, M. A., & Purnaya, G. K. (2024). Model Pencegahan Dampak Buruk Pariwisata Di Desa Wisata Pucak Tingaan, Bali. Abdi Satya Dharma, 2(2).

Rifansyah, M., & Sihombing, D. (2022). Pengaruh Fasilitas, Lokasi Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Keputusan Berkunjung Agrowisata Sawah Desa Pematang Johar Kecamatan Labuhan Deli Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Digital, 1(3), 153–170. Https://Doi.Org/10.55927/Ministal.V1i3.1149

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Unisma Press.

Susianto, B., Johannes, J., & Yacob, S. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Amenitas Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Pada Desa Wisata Kabupaten Kerinci. 3(6).

Swarbrooke, J. (2012). The Development And Management Of Visitor Attractions (Second Edition [Repr.]). Routledge.

Warpani, S. P., & Warpani, I. P. (2007). Pariwisata Dalam Tata Ruang Wilayah. Penerbit Itb.

Wulandari, R., Yuliar, A., & Widyaningsih, W. (2022). Pengaruh Potensi Daya Tarik Wisata Dan Fasilitas Wisata Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Di Objek Wisata Hutan Pinus Pasekan Wonogiri. Jurnal Kajian Pariwisata Dan Bisnis Perhotelan, 2(3), 324–329. Https://Doi.Org/10.24036/Jkpbp.V2i3.46372

Yoeti, O. A. (2002). Perencanaan Strategis Pemasaran Daerah Tujuan Wisata. Jakarta: Pradnya Paramita, 4611.

Downloads

Published

2025-07-08

Issue

Section

Articles