PENERAPAN METODE STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SDN 3 RANTEPAO
Keywords:
Structural Analytic Synthetic Method, Pop Up Book media, Early Reading.Abstract
The aim of this study is to improve the early reading ability of second-grade students at SDN 3 Rantepao through the application of the structural analytic synthetic method assisted by Pop Up Book media. The approach used in this research is qualitative to describe the activities of teachers and students in the learning process, and the type of research used is Classroom Action Research (CAR). The CAR model to be used in this study is the Kemmis and McTaggart model, which is a cyclical model conducted repeatedly and continuously. Each cycle consists of the stages of action planning, action implementation, observation, reflection, and planning for the next cycle. This research shows that the students' early reading ability increased. This can be seen from the increase in the completeness score of students' formative test results from 54.16% in the first cycle to 91.66% in the second cycle, indicating that the application of the structural analytic synthetic method assisted by Pop Up Book media can improve early reading ability.
References
Abidin, A. Mustika. 2022. “Penerapan Teori Belajar Behaviorisme Dalam Pembelajaran (Studi Pada Anak).” An-Nisa 15(1):1–8. doi: 10.30863/an.v15i1.3315.
Ali, Muhammad. 2020. “Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar.” PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(1):35–44. doi: 10.31851/pernik.v3i2.4839.
Annisa, Leni arbaatin. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Pada Tema 7 Subtema 3 Untuk Siswa Kelas Iv Sdn 104 Pekanbaru Skripsi.” Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau 89.
Ariangga, Yunita. 2022. “Analisis Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Siswa Kelas I Menggunakan Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Di Sd Negeri Pucangsewu.” Stkip Pgri Pacitan 5(3):248–53.
Batubara, Rofiqoh, and Sri Milfa Yetti. 2024. “Inovasi Pembelajaran Proyek : Pengembangan Pop Up Book Untuk Meningkatkan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun.” 9–25.
Budiono, Lilik A., and Musa Masing. 2022. “Upaya Menigkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Mellaui Metode Sas Pada Kelas I SD 03 Batuhampar Kecamatan Akabiluru.” Research & Learning in Primary Education 2:322.
Cahyani, Devi, and Maya Sari. 2020. “Penggunaan Media Pop Up Book Dalam Menanamkan Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini.” Jcmc 5(1):73–86.
Dwi Poetra, Ramadhika. 2019. “BAB II Tinjauan Pustaka BAB II Tinjauan Pustaka 2.1. 1–64.” Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local. 1(69):5–24.
Fadilah, Aisyah, Kiki Rizki Nurzakiyah, Nasywa Atha Kanya, Sulis Putri Hidayat, and Usep Setiawan. 2023. “Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran.” Journal of Student Research (JSR) 1(2):1–17.
Hagi. 2021. “Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Borneo Tarakan.” Pengetahuan Dan Ilmu Pendidikan 1(2):45–50.
Hasibuan, Panarengan, Rezki Azmi, Dimas Bagus Arjuna, and Sri Ulfa Rahayu. 2023. “Analisis Pengukuran Temperatur Udara Dengan Metode Observasi Analysis of Air Temperature Measurements Using the Observational Method.” ABDIMAS: Jurnal Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat 1(1):8–15.
Inayah, A., F. K. S. Harahap, F. Widia, H. M. Purba, and ... 2024. “Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pembelajaran IPS Di MI/SD.” Jurnal Pendidikan … 8:674–81.
Indrianto, Nino, and Kurniawati. 2020. “Developing Pop-Up Book Based Media To Improve The First Grader Students’ Learning Achievement on The Theme of Natural Event of Min 4 Jember.” Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 5(2):279–91. doi: 10.29407/jpdn.v5i2.13836.
Israwaty, Ila, Muhammad Asrul Sultan, and Aldi Alwi. 2023. “Penggunaan Media Pembelajaran Pop Up Book Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Pentingnya Makanan Sehat Kelas V UPTD SD Negeri 12 Parepare.” Juara SD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar 2(20):202–13.
Iye, Risman, and Rudi Abdullah. 2022. “Pengaruh Media Gambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok a Di Kecamatan Waikase Tahun 2022.” Paradigm: Journal Of Multidisciplinary Research and Innovation 1(01):28–35. doi: 10.62668/paradigm.v1i01.375.
Pokhrel, Sakinah. 2024. “No Title Ελενη.” Αγαη 15(1):37–48.
Pratiwi, Raysa Yassinta, Pupung Rahayu Noviati, and Aulia Akbar. 2022. “Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Membaca Permulaan Bahasa Indonesia Pada Materi Menyusun Kalimat.” Jurnal Sebelas April Elementary Education (SAEE) 1(2):62–68.
Resta, Reres Gita, and Safril Kodri. 2023. “Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 9(1):162–67. doi: 10.31949/educatio.v9i1.4189.
Rukminingsih, Gunawan Adnan, and Mohammad Adnan Latief. 2020. Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Vol. 53.
S, Ayu Purnamasari, and Wira Jaya Hartono. 2023. “Pentingnya Penggunaan Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi.” Jotika Journal in Education 2(2):57–64. doi: 10.56445/jje.v2i2.84.
Sahara, A., and B. R. Silalahi. 2022. “Pengembangan Media Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Di Sumatera Utara Siswa Kelas IV SD.” Ability: Journal of Education and … 3(1):30–36.
Sanjani, Maulana Akbar. 2021. “Pentingnya Strategi Pembelajaran Yang Tepat Bagi Siswa.” Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan 10(2):32–37.
Septiana Soleha, Riska, Enawar Enawar, Dilla Fadhillah, and Sumiyani Sumiyani. 2021. “Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar.” Berajah Journal 2(1):58–62. doi: 10.47353/bj.v2i1.50.
Setyastuti, Citra Sintha, Aan Budi Santoso, and Usmani Haryanti. 2022. “Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Sdn 1 Munggung, Karangdowo, Klaten , Tahun Pelajaran 2021 / 2022.” 9(1):32–42.
Sholehatin, Sholehatin, and Wirdati Wirdati. 2021. “Metode Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama.” An-Nuha 1(3):251–70. doi: 10.24036/annuha.v1i3.78.
Shomad, Moh. Abdul, and Susi Rahayu. 2022. “Efektivitas Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika.” Journal Of Techonolgy Mathematics And Social Science) 2(2):2829–3363.
Simbolon, Marlina Eliyanti, and Yani Fitriyani. 2021. “Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar 6(1):34. doi: 10.25078/aw.v6i1.1810.
Sintha Setyastuti, Citra, Aan Budi Santoso, and Usmani Haryanti. 2021. “Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SDN 1 Munggung.” Berajah Journal 2(1):58–62.
Suleman, Dajani, Yatun R. Hanafi, and Abdul Rahmat. 2021. “Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 7(2):713. doi: 10.37905/aksara.7.2.713-726.2021.
Tinggi, Sekolah, Agama Islam, An-Nawawi Purworejo, and Ahmad Zawawi Subhan. 2020. “Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Adi Wibowo.” Indonesian Journal of Islamic Education Management 3(2):108–16.
Wulandari, Amelia Putri, Annisa Anastasia Salsabila, Karina Cahyani, Tsani Shofiah Nurazizah, and Zakiah Ulfiah. 2023. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Journal on Education 5(2):3928–36. doi: 10.31004/joe.v5i2.1074.
Yana, Asep, Teknik Mesin, and Politeknik Negeri Jakarta. n.d. “Analisis Penggunaan Bahasa Indonesia Baku Pada Mahasiswa Politeknik Negeri Jakarta.” 3(1):46–56.
Yulistiana, and Agung Setyawan. 2020. “Analisis Pemecahan Masalah Pembelajaran IPA Menggunakan Model Problem Based Learning SDN Banyujuah 9.” Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro 1(1):724–730.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sarina Daud , Roberto S. Situru , Irene Hendrika Ramopoly

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.