STRATEGI PENGELOLAAN DESTINASI WISATA PEMANDIAN AIR PANAS UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH KUNJUNGAN WISATAWAN DI GUNUNG PANJANG TUMARITIS, BOGOR

Authors

  • Tevila Akwila Jurusan Pariwisata, Fakultas Ekonomi & Bisnis, Universitas Nasional Jl. Sawo Manila No.61, RW.7, Pejaten Bar., Ps. Minggu, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12520, (021) 7806700 of Universitas Nasional
  • Rizki Nurul Nugraha Jurusan Pariwisata, Fakultas Ekonomi & Bisnis, Universitas Nasional Jl. Sawo Manila No.61, RW.7, Pejaten Bar., Ps. Minggu, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 12520, (021) 7806700 of Universitas Nasional

DOI:

https://doi.org/10.33758/mbi.v18i11.826

Keywords:

Hot Springs, Management Strategy, Tourism Destination

Abstract

This study aims to analyze the management strategy of Gunung Panjang Tumaritis hot spring tourist destination in Bogor in an effort to increase the number of tourist visits. A tourist destination is an area that has the potential to be developed as a destination for tourism visits. Tourist destinations can be natural, cultural and artificial. In this research, Gunung Panjang Tumaritis hot spring is one of the artificial tourist destinations in Bogor Regency. Gunung Panjang Tumaritis hot spring is one of the tourist destinations that has great potential to be developed, but still faces several challenges related to its management. This research uses qualitative decriptive data analysis techniques and uses quailtative data analysis tools in the form of Nvivo 12 software. Despite having implemented management strategies, the results of this study show that the management of this destination still needs effective improvement and has not shown a significant increase in visits.This research is expected to provide input for destination managers in an effort to develop and manage Gunung Panjang Tumaritis hot springs more optimally, so as to attract more tourist visits.

References

Athira, N. (2022). Pengelolaan Wisata Pantai batu Berang Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Desa Mertak Kecamatan Pujut, Lombok Tengah.

Awaloedin, D. T., Nugraha, R. N., & Cecilia, V. (2024). Analysis of Tourism Attraction Potential in Ciliwung Muara Bersama as Ecotourism Destination in Jakarta. West Science Interdisciplinary Studies, 2(02), 308–318. https://doi.org/10.58812/wsis.v2i02.640

Ciptari, P. D. K., Wibawa, I. G. J. S., & Suardana, I. K. P. (2022). Pengelolaan Destinasi Wisata Kuliner dalam Mendukung Pariwisata Berkelanjutan Di Desa Suranadi. Journal of Finance and Business Digital, 1(3), 203–218. https://doi.org/10.55927/jfbd.v1i3.1335

David, F. R. (2004). Konsep Manajemen Strategis. Salemba Empat.

Dharta, F. Y., Kusumaningrum, R., & Chaerudin, C. (2021). Penguatan Strategi Komunikasi Pada Pengelola Destinasi Wisata Di Kabupaten Karawang. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 133. https://doi.org/10.35914/tomaega.v4i2.578

Ingkadijaya, R., Emansyah, F., & Mariati, S. (2022). Strategi Pengelolaan Desa Wisata Untuk Meningkatkan Kunjungan Pelancong Ke Desa Wisata Kreatif Terong Kecamatan Sijuk Kabupaten Belitung. Jurnal Ilmiah Pariwisata, 27(3), 297–305. http://182.23.90.6/index.php/JIP/article/view/1635%0Ahttp://182.23.90.6/index.php/JIP/article/download/1635/305

Kesuma, M., & Ciptafiani, V. (2021). Persiapan Pengembangan Kawasan Pariwisata Strategis Nasional Super Prioritas Labuan Bajo. Untar, 31–38. https://journal.untar.ac.id/index.php/Serina_MBKM/article/view/18775

Nugraha, R. N., & F, F. P. (2023). Metaverse Peluang Atau Ancaman Bagi Umkm di Indonesia Pada Sektor Industri Pariwisata Rizki. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(9), 395–405.

Nugraha, R. N., & Hardika, P. (2023). Analisis Konsep 3a Dalam Pengembangan Wisata Kota Tua. Nugraha, Rizki Nurul; Hardika, Prama, 9(10), 531–543. https://doi.org/10.5281/zenodo.7988581

Nugraha, R. N., & Indriani, P. (2022). Peningkatan Kualitas Pelayanan UPK Perkampungan Budaya Betawi Setu Babakan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(23), 51–57.

Nugraha, R. N., & Jerubun, E. (2024). Peningkatan Kualitas Fasilitas Wisata Di Schmutzer Ragunan sebagai Upaya untuk meningkatkan Kepuasan Pengunjung. 10(5), 262–296.

Nugraha, R. N., Khaeriyah, & Wulan. (2023). Strategi Perencanaan Paket Wisata Gwk Sebagai Main Destination. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 691–698.

Nugraha, R. N., & Rosa, P. D. (2022). Pengelolaan Museum Bahari Sebagai Daya Tarik Wisata Edukasi di Jakarta. 3(6), 6477–6486.

Nugraha, R. N., V, A. Y. S., & Raditia, W. (2023). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Hotel Teraskita Jakarta. Jurnal Daya Saing, 9, 222–228.

Nugraha, R. N., Yudian, R. A., & Fadillah, A. (2023). Strategi Bauran Promosi untuk Meningkatkan Hunian Kamar di Hotel Reddoorz Dekat Botani Square Mall. Jurnal Daya Saing, 9(1), 64–71. https://ejournal.kompetif.com/index.php/dayasaing/article/view/1078

Nugrahaningsih, H. (2020). Pengaruh Media Sosial dan Fasilitas Terhadap Minat Pengunjung dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Moderating (Pada Wisata Hutan Mangrove, Pantai Indah Kapuk, Jakarta Utara) Journal of Chemical Information and Modeling, 08(1), 1–10. http://journal.uta45jakarta.ac.id/index.php/MMJ/article/view/4205

Nurul Nugraha, R., Dewi, L., Purnama, N., Alica Putri, A., & Studi Pariwisata Fakultas Ekonomi dan Bisnis, P. (2021). Pengembangan Kampung Adat Priijing Sebagai Desa Wisata (Rebranding) Desa Tebara Kabupaten Sumba Barat Development Praijing Traditional Village as a Rebranding Village of Tebara Village, West Sumba Regency. Turn Journal, 1(2), 59–71.

Panjaitan, R., Simbolon, R., Lase, S., Sitepu, Y. K. S., & Nadeak, T. R. J. (2023). Strategi Pengelolaan Objek WisataPemandian Air Panas Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Di Kecamatan Sipoholon. Jurnal Mahasiswa Kreatif, 1(6), 104–113.

Pitana, I. G., & Diarta, I. K. S. (2009). Pengantar Ilmu Pariwisata. Andhi.

Riyan, S., & Suwarti. (2022). Pengembangan Daya Tarik Wisata Alam dan Buatan Berbasis Community Based Tourism Sebagai Destinasi Unggulan Di Kalibening Kabupaten Jepara. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 1(1), 41–48.

Rizki Nurul Nugraha, N. W. C. N. (2022). Implementation of the Pentahelix Model As a Foundation for. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(5), 6179–6191. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/2058%0Ahttps://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/download/2058/1603

Safitri, D., Akwila, T., Nugraha, R. N., & Nurmanto, V. C. (2023). Resiliensi Destinasi Wisata Telaga Warna Puncak Setelah Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(2), 747–755. https://doi.org/10.23887/jmpp.v6i2.66158

Salambue, R., Fatayat, F., Mahdiyah, E., & Andriyani, Y. (2020). Pengembangan Daya Tarik Objek Wisata Teluk Jering Kecamatan Tambang Kabupaten Kampar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 3(2), 86–95. https://doi.org/10.36341/jpm.v3i2.1071

Saputra, V. A., Nursalam, C., Nugraha, R. N., & Hutahaean, J. I. F. (2023). Implementasi Kebijakan Manajemen Kampung Wisata Etnik Pulo Geulis Kota Bogor Saat Pandemi Dan Pasca Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(25), 879–893.

Suwarti, S., & Krisnawati, H. (2019). Peningkatan Jumlah Kunjungan Wisatawan Sebagai Daya Tarik Wisata Pantai Marina Semarang Guna Mendukung Kesejahteraan Masyarakat. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 12(2), 43–49. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v12i2.489

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles