KUALITAS PELAYANAN TOUR LEADER PT WEHA JALAN JALAN
DOI:
https://doi.org/10.33758/mbi.v18i11.824Keywords:
Service quality, Customer satisfaction, SWOT Analysis, Service industry, Matrics IFAS EFASAbstract
In the era of globalization, services or products that compete in a market are growing rapidly. Companies that are able to compete are companies that provide quality products or services. This study aims to analyze service quality to increase customer satisfaction of PT Weha Jalan Jalan, a travel service company. A descriptive qualitative approach with SWOT analysis was used to identify strengths, weaknesses, opportunities, and threats related to service quality. Data were collected through observation, interviews, and literature study. SWOT analysis uses IFAS and EFAS matrix to evaluate the company's internal and external factors. The results showed that PT Weha Jalan Jalan's service quality is quite good based on customers' positive assessment of tangible, empathy, responsiveness, reliability, and assurance. SWOT analysis also revealed that PT Weha Jalan Jalan is in a strong position and has many opportunities to grow.
References
Almana, L. O., Sudarmanto, & Wekke, I. S. (2018). Tata Kelola Perguruan Tinggi Berbasis Akreditasi (Pertama). Yogyakarta: Deepublish.
Ananda, A., & Pradini, G. (2022). Peran Food & Beverage Service Dalam Memberikan Pelayanan Untuk Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Di Mcdonald’s Jatipadang. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(3), 263-277.
Dewi, L., & Nathania, S. (2018). Pengukuran Aspek Kepuasan Konsumen Le Fluffy Dessert. Jurnal Bisnis Terapan, 2(1), 61-72.
Hsannudin, S., Nugraha, R. N., & Chotimah, T. H. (2022). “Penerapan Bauran Pemasaran Pada Teraskita Hotel Jakarta”. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata dan Perhotelan, 1(3), 314- 322.
K.P. Ananda, C., G., Fatimah, D., P., & Nugraha, R., N. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Front Office Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pengelolaan Hotel Horison Bekasi. Jurnal Daya Saing, 9(1).
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson Education Limited.
KP. Ananda., C., G., Fatimah, D., P., & Nugraha, R., N. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Front Office Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pengelolaan Hotel Horison Bekasi. Jurnal Daya Saing, 9(1), 92-104.
Maranisya, U., Putri, M., E., Leonard, R. Delen, K., Puspita T., D., Kusmayanti, T., Achmad, V., S. (2023). Pengaruh Kualitas Penyelenggaraan Acara Musik Terhadap Kepuasan Penonton Konser NCT 127. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(1), 267-270.
Nugraha, R. N., & Angligan, I. G. K. H. (2022). “REVENGE TOURISM”. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(2), 1359-1370.
Nugraha, R. N., & Rosa, P. D. (2022). “Pengelolaan Museum Bahari Sebagai Daya Tarik Wisata Edukasi Di Jakarta”. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6477-6486.
Nugraha, R. N., Dewi, L., Purnama, N., & Putri, A. A. (2021). Pengembangan Kampung Adat Priijing Sebagai Desa Wisata (Rebranding) Desa Tebara, Kabupaten Sumba Barat. Turn Journal, 1(2)
Nugraha, R. N., Yuliantini, T., & Karyatun, S. (2019). Tren Pariwisata DKI Jakarta. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(2), 317-328.
Nugraha, R., N. & Salsabila, R., A., D., A. 2023. Pengaruh Harga, Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pengunjung Cafe Cuci Mulut Depok). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 524-530.
Nugraha, R., N., & Angelyca, T. (2023). Strategi Pengembangan Destinasi Wisata Museum Sejarah Jakarta Pasca Pandemi Covid – 19. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 512-517
Nugraha, R., N., & Hardika, P. (2023). Analisis Konsep 3a Dalam Pengembangan Wisata Kota Tua. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 531-543
Nugraha, R., N., & Virgiawan, F. (2022). Pengembangan Daya Tarik Wisata di Objek Wisata Telaga Arwana Cibubur. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(6), 6445-6454.
Nugroho. (2020). Beberapa Masalah Dalam Pembangunan Sektor Pariwisata Di Indonesia. Pariwisata, 124. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jp.
Pambagio, A. (2018). Data, target, dan implementasi sektor pariwisata. Retrieved from https://news.detik.com/kolom/d-3886618/data-target-dan-implementasi-sektor-pariwisata
Tjiptono, F., & Chandra, G. (2016). Service, Quality & Satisfaction (Edisi 4). Yogyakarta: Andi.
Utami, M., Handayani, T., & Pusporini. (2019). Pengaruh kualitas layanan dan kepercayaan nasabah terhadap loyalitas nasabah. Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah, 2, 170–178.
Wahyuni, S., A., W., & Erawati, N., W., M. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Tamu Di Hotel Maya Ubud Resort & Spa. Jurnal Mahasiswa Pariwisata dan Bisnis, 1(9), 2561-2575.
Wittsdy, J., H., Salsabila, R., A., D., A., Sulistyo, D., R., dan Nugraha, R., N. (2023). Pengaruh Harga, Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Pengunjung Cafe Cuci Mulut Depok). Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7611-7617.
Zhafirah, A., & Nugraha, R., N., (2022). Potensi Wisata Bahari Dalam Mendukung Pariwisata Di Pulau Sangiang, Banten. Jurnal Inovasi Penelitian,3(6), 6463-6470.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kevin Muhammad Irsyad , Rizki Nurul Nugraha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.