PENGGUNAAN PROJECT BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN EDPUZZLE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMA

Authors

  • Zusuf Amien Universitas Lampung
  • Muhammad Nurwahidin Universitas Lampung
  • Dwi Yulianti Universitas Lampung
  • Ari Nurweni Universitas Lampung
  • Muhammad Sukirlan Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.33578/mbi.v17i9.370

Keywords:

Systematic Literature Review, Edpuzzle, Learning Outcomes

Abstract

The development of scientific learning models is now growing rapidly, including the project based learning program with the aim of Edpuzzle in increasing student learning outcomes. The research was conducted to know the learning outcomes of students through the project based learning assisted Edpuzzle-. A good learning model is a type of learning that enable student to improve outcomes learning with the help of information technology. The research method in this research is in the form of the SLR (Systematic Literature Review) method. Data were collected by reviewing national journals that have been accredited by Sinta and Google Scholar. Information selection was carried out by analyzing all articles about the project based and Edpuzzle in the 2015-2022 timeframe. The articles selected in this review are 10 articles found from Google Scholar and SINTA .The result of this study are the type of learning Project Based Learning (PBL) Edpuzzle in individual or group learning processes to improve student learning outcomes.

Author Biographies

Zusuf Amien, Universitas Lampung

Magister Teknologi Pendidikan, Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP

Muhammad Nurwahidin, Universitas Lampung

Magister Teknologi Pendidikan, Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP

Dwi Yulianti, Universitas Lampung

Magister Teknologi Pendidikan, Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP

Ari Nurweni, Universitas Lampung

Magister Teknologi Pendidikan, Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP

Muhammad Sukirlan, Universitas Lampung

Magister Teknologi Pendidikan, Jurusan Ilmu Pendidikan FKIP

References

A Mudlofir & AM Rusdiyah (2016), Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori ke Praktik. Jakarta:PT RajaGrafindo Persada

Aris Yulianto, A. Fatchan, I Komang Astina. 2017. “Penerapan Model Pembelajaran Project based Learning Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa”. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Volume: 2 Nomor: 3 Bulan Maret Tahun 2017Halaman: 448—453

Diana, R., Setia R., project Based Learning dalam belajar Bahasa Prancis. Pendidikan Bahasa Prancis, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung, Seminar Nasional Pendidikan ke-4 FKIP, Univeritas lampung 2021

Evi Latifatus Sirri, Puji Lestari. 2020. “Implementasi Edpuzzle Berbantuan Whatsapp Group Sebagai alternative Pembelajaran Daring Pada Era Pandemi”. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia Volum 5 Nomor 2 bulan September 2020 Page 67 - 72 p-ISSN: 2477-5967 e-ISSN: 2477-8443

Evi Syarif Hidayat, M.Rais Umam Basri, Hasan Basri, A. Heris Hermawan. 2021. “Penerapan Platform Google Classroom dan Edpuzzle Untuk Meningkatkan Kemadirian Belajar dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Materi Sejarah Islam” Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal p-ISSN : 2548-7442 e-ISSN : 2774-776X Volume 6 Nomor 2 Tahun 2021 DOI : 10.51729/6245

Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i4.1237

Hidayat, E. S., Basri, M. R. U., Basri, H., & Hermawan, A. H. (2021). Penerapan Platform Google Classroom Dan Edpuzzle Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Materi Sejarah Islam. Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal, 6(2), 254– 273. Https://Doi.Org/10.51729/6245

Imelda Darmayanti Manurung. 2018. “Penerapan Project based learning Dalam Pembelajaran Menyimak Elements Of Pronunciation” Jurnal Pendidikan Bahasa, Vol. 7, No. 2, Desember 2018

Luki Emiliya Hidayat, Muhammad Dzulfiqar Praseno. 2021. “Improving Student’s Writing participation and Achievment in an Edpuzzle-Assisted Flipped Classroom”. Educafl 2021. Vol 4 No.1. ISSN:2540-7775. DOI: 10.21776/ub.educalf.2021.004.01.01

Mulyasa, E., .(2014). Pengembangan dan Implemenatasi Kurikulum 2013 . Bandung : Rosda

Saefudin, A & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Roskadarya

Sugestiana, joko Soebagyo. 2022. “Respon Siswa Terhadap Implementasi Media Edpuzzle dalam pembelajaran Matematika di Masa pandemi Covid 19”. JURNAL BASICEDU Volume 6 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 2637 - 2646 Research & Learning in Elementary Education https://jbasic.org/index.php/basicedu

Syamfa Agny Anggara. 2017. “Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Siswa”. http://journal.imla.or.id/index.php/arabi Arabi : Journal of Arabic Studies, 2 (2), 2017, 186-196 DOI: http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v2i2.57

Torgerson, C. J., Porthouse, J., & Brooks, G. (2003). A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials evaluating interventions in adult literacy and numeracy. Journal of Research in Reading, 26(3), 234–255. https://doi.org/10.1111/1467-9817.00200

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode. Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, I(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Umi Faizah. 2015. “Penerapan Pendekatan Saintifik Melalui Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Ketrampilan Proses Dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Seworan, Wonosegoro”. Scholaria, Vol. 5, No. 1, Januari 2015: 24-38

Wajdi, F. (2017). Implementasi Project based learning (Pbl) Dan Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Drama Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17 (I),86 https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v17i1.696

Yulia Nur Ekawati. 2017. “Peningkatan Kemampuan Mendengarkan (Listening) Mahasiswa Bahasa Inggris Melalui Model Pembelajaran “Project Based learning”. Jurnal Pendidikan Volume 11, Nomor 2 (2017) http://e-journal.upstegal.ac.id/index.php/Cakrawala email: cakrawala.upstegal@gmail.com

Downloads

Published

2023-04-18

Issue

Section

Articles